15 Şubat 2012

Çocuklarımızı Anlamak

  Çocukların dünyası gerçekten çok farklı ve çok özen gösterilmesi gereken bir konu.Yaşı kaç olursa olsun duygu ve düşünce dünyaları var.Hatta anne karnında herşeyi hissettikleri söylenir ve ilk andan itibaren bebeklerinizle konuşun denir.

 Çocukların dünyasına inmek biz yetişkinler için pek te kolay olmayan bir iştir.2,5 yaşında kızımla iletişimim her ne kadar benim gözümde iyi gibi görünse de bazı durumlarda nasıl tepki vereceğimi, ne cevap vereceğimi, nasıl yönlendirmem gerektiğini şaşırıyorum.Akşam 1 saat çizgi film izleme zamanımız var.Kendi halinde Keloğlan'ı izlerken yanına gittiğimde birden ''korktum ben'' dedi.Ne demem gerektiğini o an kestiremesemde ''neden korktun kızım '' çıktı ağzımdan.''Ordan korktum'' dedi.Çizgi filmde Keloğlan karanlık bir mağarada geziyor sanırım o da korkuyor ve hayaletlerden bahsediyordu.Hemen korkacak bişey yok hayalet diye bir şey yok kızım diyecektim ki bunun faydasız olacağını düşünerek ''Kapatalım mı'' dedim.Çocukta olsa saygı duymalıydım :) Ama hiç beklemediğim bir cevap aldım.''Hayır kapatma hayalet diye birşey yok'' dedi ve güldü.Yani güler misin ağlar mısın durumu.Çocukların gerçekten geniş bir hayal dünyası var.Korkuyu,endişeyi bunun gibi duygularını öğrenme çağları var.Yanlış olan tek şey yanlış yönlendirme olur.Korkutmakla korkuyu tanıtmak farklı.Örnek vermek gerekirse eğer çocuğumuz istemimiz dışında bir hareket yaptığında cezalandırmak için korkutma yöntemini seçersek elbette ki korku konusu çocuk için problem olur.Yanlış bir davranış biçimi olur.Sonrasında belkide çareyi psikologlarda aramak zorunda kalırız.Ama korku hayatımızda var ve birşeyler vesilesiyle çocuk bunu öğrenecek.Bundan konuşmamak korkuyu yok saymak çokta etkili olmayacaktır.Önemli olan karşı tepkilerimiz,cevaplarımız ve yönlendirmemiz.

 Sonuç olarak cocuğun anlaşıldığını bilmesi en önemli noktadır.Bunun için de çocuğumuza olabildiğince anlayışlı yaklaşmalı ve çocuğumuzun kendini güvende hissetmesini sağlamalıyız.Tüm bunlar içinde en etkili yöntem gözlem.Çocuğunu iyi gözlemleyen anne babanın çocuğun davranışı üzerinde mutlaka bir fikri olur.Böylece neden sonuç ilişkisi daha kolay kurulur ve çocuğa verilecek cevap bizim içinde kolaylaşır.Çocuklarımızın dünyasına yakın olmak isityorsak onları gözlemliyelim, ne düşündüklerini anlamayı çalışalım,anladığımız şeylere saygı duyalım ve en önemlisi onları anladığımızı ve yanlarında olduğumuzu onlara hissettirelim.

Hiç yorum yok: